Provocare parfumata. Parfumul primaverilor copilariei


Simt si acum dupa atatia ani, parfumul fiecarui inceput de primavara din copilaria mea. Cu aburii zapezilor topite si sunetul vesel a streasinilor care curg. Rachitele incarcate de matisori si campurile abia inverzite acoperite de mii de nestemate galbene razand prin fetele luminoase ale florilor de papadie. Miroase a iarba, a caldura si a verde crud. In cateva tufe din gradina, si-au ridicat capul violetele. E parfumul preferat al mamei in fiecare zi de 8 martie. Rasetul copiilor imi umple si acum gandurile. Bunica ne face gogosi iar mirosul lor de vanilie si lamaie strabate curtea. Bunica nu foloseste parfumuri. E inca o femeie foarte frumoasa dar poarta in ea aroma deosebita, delicata, usor perceptibila  ca o alintare cu o pana, a zilelor mele din copilarie. Matusa Valerie coace paine si mirosul de paine trece gardul impletindu-se cu gogosile bunicii. In gradina, bunicul si unchiul Petre se pregatesc sa intoarca pamantul. Flori marunte si mirate de “nu ma uita, zambesc pe carare. Un cires a inflorit subit si in multimea de flori proiectate pe cerul albastru ascunde visele noastre de copii si aroma fructelor ce vor incarca frunzisul.

–         Trebuie sa curatam via. Anul acesta o sa avem o recolta buna.

–         Asta e fara nici o discutie, spune cu hotarare bunicul, impingandu-si cu degetul aratator ochelarii spre baza nasului.

–         Ce zici sa cultivam?

–         Pai cartofi si porumb. Poate ceva varza iar pe straturile din gradinuta, sa puna femeile ce vor ele.

Bunicul si fratele lui, unchiul Petre, se inteleg foarte bine. Locuiesc in aceeasi curte si nu fac nimic unul fara a se consulta cu celalat. Le ascult povestile din razboi. Unchiul Petre nu mai area degete la picioare. Si le retezase singur, cu foarfeca dupa ce ii degerasera in timp ce se retragea cu armata pe un ger cumplit, de la Cotul Donului, din Rusia. Bunicul, luptase in Ungaria. Are si el o poveste la fel de dura. Peste vocea lor, fumul de la frunzele si uscaturile aprinse de vecini, se lasa ca o perdea dulce-intepatoare. Cei doi batranei plutesc in fum, in soarele bland al zilei. Deodata sa aude vocea mamei. Venise cu tata de la serviciu si ne cauta.

–         Haideti in casa. V-am cumparat pantofi noi.

Si ne bucuram de pantofii noi. Aruncam ghetele si cizmele direct in pod, pentru ca la anul nu ne vor mai fi bune. Ca si cum am scapat de inca o iarna grea si in pantofii nostri noi, mirosea usor, a veselie si energie de viata noua, primavara.

–         Vad ca ati fost cuminti. Ai avut grija de sora ta, ma intreba mama?

–         Da.

–         Dar tu, Ani, de plangi? O vazu lacrimand brusc, imaginandu-se ca are vreo problema.

–         Pai daaaaa, daca ma lasa Gabi sa plang! Incepu sa hohoteasca si mai rau.

–         Aha, plangi ca nu te opreste? Ia stai putin.

O palma parinteasca poposi scurt peste posteriorul surorii mele care se opri brusc din plans. Ma lasase responsabila cu ea si trebuia sa am grija sa nu pateasca ceva, sa nu aiba motive sa planga. Si ea isi luase rolul in serios. Plangea pentru ca o lasam eu.

–        Acum, vad ca ti-a trecut. Maine mergem la padure. Sa adunam flori. Stiti ca e plin padurea de calugarei si de flori albastre. E prima iesire la padure. Au venit si berzele la cuibul lor din copacul curtea scolii. Si sigur o sa vedem fluturi.

Auzeam padurea fosnind, iarba mirosea placut a crud si a natura noua. Si florile albastre insotite de largi petece acoperite de primule galbene erau tot ce ne puteam dori mai frumos in zilele acelea.

Au trecut de atunci, zeci de ani. Padurea e aceeasi, plina de flori albastre si de primule. Ma bantuie arome cunoscute. Invaluiti in fum stau bunicii si tata. Dar e amintirea plina de bucurie a copilariei mele, Parfumul primaverilor din copilarie.

Alte povestiri cu parfum va invit sa citi aici:
Gabi My Heart To Your Heart
Liliacul
http://g1b2i3.wordpress.com/2011/03/01/liliacul/

Mirela Pete
En Avril, Un Soir
http://mirelapete.dexign.ro/2011/03/provocare-parfumata-en-avril-un-soir/

Carmen:
Provocare parfumată. Regina primaverii*
http://vis-si-realitate-2.blogspot.com/2011/03/provocare-parfumata-regina-primaverii.html

Papagigli
Provocare parfumata – Il profumo della vita
http://v2valmont.wordpress.com/2011/03/02/provocare-parfumata-il-profumo-della-vita/

Silavaracald
Parfum de primăvară – Fără
http://silavaracald.cotcodacii.ro/2011/03/03/parfum-de-primavara-fara/

Gina
Parfum efemer
http://incertitudini2008.blogspot.com/2011/03/parfum-efemer.html

About Gabriela

Pasionată de cunoaștere, de literatură și scris.

Posted on 3 martie 2011, in Povestiri din Cartier and tagged , , , . Bookmark the permalink. 27 comentarii.

  1. Gabriela, e suflet…e mai mult decât un text, e o bucurie a unei amintiri atât de dragi, încât trebuie să fii de piatră ca să nu-i simți vibrația, împletită cu forța IUBIRII! ”mirosea usor, a veselie si energie de viata noua, primavara.” Minunat, primește alese cuvinte de admirație! 🙂
    P.S. Te rog frumos pune în articol, dedesubt, și linkurile către celelalte. Mulțumesc.

    Sunt aici:
    Gabi My Heart To Your Heart
    Liliacul

    Liliacul

    Mirela Pete
    En Avril, Un Soir
    http://mirelapete.dexign.ro/2011/03/provocare-parfumata-en-avril-un-soir/

    Carmen:
    Provocare parfumată. Regina primaverii*
    http://vis-si-realitate-2.blogspot.com/2011/03/provocare-parfumata-regina-primaverii.html

    apagigli
    Provocare parfumata – Il profumo della vita

    Provocare parfumata – Il profumo della vita

    Silavaracald
    Parfum de primăvară – Fără
    http://silavaracald.cotcodacii.ro/2011/03/03/parfum-de-primavara-fara/

    Gina
    Parfum efemer
    http://incertitudini2008.blogspot.com/2011/03/parfum-efemer.html

  2. Erată: la ”apagigli” corectează te rog în ”papagigli”, (am scris apagigli, din greșeală). Uf…graba. Încă odată, mulțumiri! 🙂

  3. Daca fresca asta nu face parte dintr-un roman, sau cel putin o nuvela, ar trebui. Felicitarile mele!

  4. Frumoase parfumuri razbat din povestirea ta,Gabriela!

  5. un buchet de amintiri emotionante si foarte parfumate!

    • E un parfum ce se amplifica in timp si parca, in capsula timpului, amestecate cu melancolie, parfumul amintirii devine o esenta pretioasa. Dar stiu ca toti avem in noi astfel de arome unice.

  6. Am citit cu o imensa placere, in special pentru ca acest parfum de primavara imi pare foarte cunoscut. 😉

  7. Cand iti ajunge la nari acest parfum suav al primaverii, parca te trezesti odata cu natura din lunga amorteala a iernii… Din pacate, anul asta, mai avem de steptat pana va iesi de sub zapada, mireasma inceputurilor…

  8. Eu mai cred ca este posibil ca fratii,mai ales cei de la sat ca mine si ai mei, la batranete, sa se retraga din oras in aceeasi curte, poate sub acelasi acoperis; este frumos, uman, economic, un exemplu bun pentru descendenti…

    • este frumos dar e putin realizabil. Am fost recent in Italia si am locuit intr-o casa cu 3 nivele. Pe fiecare nivel, locuia cat un frate sau sora cu familia. Iar casa, avea cate 200 de mp pe nivel. Acolo ai sentimentul de familie si de unitate.

  9. In copilarie parca totul era altfel. Mai frumos, mai parfumat.. mai.. nu stiu cum, mai bun. 😦
    Ar trebui sa scrii o carte cu povesti, Gabriela.

    • o carte cu povesti de cand eram si noi copii? 🙂 Bine-ai revenit acasa, Oana. Am vazut ca ai avut o calatorie frumoasa, incantatoare in Spania.

      • Nu.. o carte cu povesti noi, inventate de tine. 😉
        Ar fi frumos.
        Multumesc, asa e, am avut o calatorie frumoasa in Spania. Si una foarte interesanta in Turkmenistan. Ultimele 7 zile acolo le-am petrecut, intr-o delegatie.

      • Nu e rea ideea. O sa ma gandesc la asta. Pana acum am scris despre povesti reale. Dar ma pricep si sa inventez. 🙂

  10. ce imagini frumoase, gabico! cred ca asta e tot ce ne ramane peste timp, amintirea lucrurilor traite.

    • pastram aprfumul amintirilor in siclute mici colorate, ascunse ca intr-un seif, intr-un coltisor al sufletului. Emotiile puternice au darul sa le rascoleasca.

  11. Frumoasa evocare a primaverii si copilariei.
    Mi-e dor si mie de vremurile acelea frumoase si fara griji!
    felicitari pentru articol!

    • Multumesc Gabi. Sora mea nu stie ca am scris despre ea. 🙂 Nu ii spun. Ca ma atentioneaza si se uita la mine incruntata. In ce priveste vremurile acelea, au ramas undeva in sufletul nostru. Nu au cum sa dispara.

  12. Bună ziua, numele meu este Costin Comba și administrez un blog de fotografie http://www.costin-comba.blogspot.com . Aș vrea să vă rog dacă doriti să facem un schimb de link-uri. Dacă doriți să mă băgați în seamă bine, dacă nu, mă înclin cu respect și vă mulțumesc, atașând scuzele de rigoare pentru deranjul creat.

  1. Pingback: Provocare parfumată. En Avril, Un Soir « Mirela Pete. Blog

  2. Pingback: Parfumul primei cãsãtorii « Daurel’s Blog

  3. Pingback: Liliacul « my heart to your heart

  4. Pingback: Aşa cred eu că miroase Dumnezeu! « Cati Lupaşcu. În oraşul de cuvinte

Lasă un comentariu