Despre Dreptate, Fărădelege și Justiție la români, în Berăria Culturală


Am participat, miercuri seara, la o dezbatere specială, de idei,1149026_596873367074284_2058407594_n cu tema ”Dreptate, fărădelege și justiție la români”, în spațiul oferit cu generozitate de Berăria Culturală, în incinta Fabricii de Bere Ursus. Întâlnirea face parte dintr-un gen de manifestări, ce au intrat déjà în tradiție și e moderată de Ion Novacescu, jurnalist, istoric, profesor universitar . Publicul vine liber, de dragul de a asculta prezentările invitatilor, într-o manieră, altfel, puțin accesibilă. Am văzut aici pe rând, filozofi, psihologi, profesori universitari, medici, sociologi, actori, poeți, muzicieni, în general oameni reprezentativi ai orașului, nu prin funcțiile deținute, ci prin calitatea lor profesională, morală, umanistă. De fiecare dată m-am întors de aceste dezbateri cu sentimentul că, dacă aș fi lipsit, aș fi pierdut foarte mult, ceva valoros sufletului și minții mele. Temele pot părea obișnuite, pentru că sunt inspirate din frământarile cotidiene, ale oamenilor comunității, însă modul lor de abordare și discuțiile pe marginea lor le conferă un anume farmec inedit.

Undeva, într-o sală de judecată, din România, o bătrânică de la țară strângea în mână câteva hârtii învechite. Venise cu ele la proces și voia să obțină cu ele dreptul de proprietate, asupra unei bucăți de pământ. Cu privirea aceea senină a oamenilor simpli, o privi pe judecătoare și ignorându-și avocata – o doamnă în varstă, ce trecuse demult de vărsta pensionării și pe care un soț avar o trimitea străruitor la muncă- ce nu prea îi susținea cauza clientei sale, oricum, nu cu aceeași convingere cu care ar fi facut-o însăși petiționara, spuse cu hotărâre.
Doamna judecător, am venit cu dreptatea în mână. Vă rog să mi-o dați!

1982234_596872653741022_1156048323_nCam aceasta este diferența dintre dreptate și justiție. Dreptatea este un principiu moral, bazat pe adevăr. Se știe că nimeni nu e posesorul adevărului absolut deci nimeni nu are noțiunea exactă de dreptate. Astfel societatea a creeat justiția, care prin instituțiile sale, o legitimează, în baza unor norme generale, ale unor legi și alte acte normative bine definite. Judecătorul are o sarcină delicată. Aceea de a da o hotărâre, în baza și în spiritul legii, trebuind să își suprime emoțiile ce l-ar implica subiectiv.

Reușesc judecătorii asta mereu? Pot da soluții fără să se implice emoțional absolut deloc? Ce spun avocații și persoanele care se prezintă în fața instanței despre corectitudinea actului de justiție? Care este relația dintre avocat și judecător? Ce rol are mediatorul? Pot taxele de timbru majorate să îngrădească accesul cetățenilor la justiție? Ce sens are să îți primești dreptatea la capătul unui proces care durează ani de zile?
” O justiție întârziată poate să nu mai fie justiție deloc” – spunea doamna Andrea Chis.

Acestea au fost doar câteva dintre întrebările la care au încercat să dea un răspuns invitații din Berăria culturală, în cadrul întâlnirii de miercuri seara. O sală plină, în care s-a ascultat cu atenție, poate aducând puțin cu solemnitatea unei săli de judecată. Atmosfera a fost însă una plăcută și publicul a avut întrebări, poate prea multe pentru o singura dezbatere. Am avut senzația că mă aflu cu adevărat într-o agora.

Invitații serii, doamna Andrea Chis– judecător la Curtea de Apel Cluj , Camelia Reghini– reprezentanta Instituției Avocatului Poporului la Cluj-Napoca, doamna Loredana Curcudel– avocat și mediator, noul decan al Baroului Cluj, avocatul Mircea Pop.
Dezbaterile au fost savuroase. Ce a plăcut publicului? Cred că, în primul rând, aducerea la masa discuțiilor a unor persoane, pe care în mod obișnuit, profesia le plasează la distanțe intangibile. Faptul că pot asculta direct și pot participa cu ele, într-o discuție, că pot primi răspuns la întrebări, în mod direct. Tema abordată a fost una care a stârnit interesul publicului.

Din public, Laura Lungu, studentă la Studii europene a vrut să știe, dacă1174877_596875620407392_615349618_n legislația europeană poate influența o interacțiune mai destinsă între judecători, avocați și cetățeni. Altcineva era interesat de legitima apărare în legislație. O doamnă care se pare că avusese procese, întreba despre legalitatea de a împiedica o executare silită printr-o contestație. Alin Golban, jurnalist la Ziua de Cluj a facut audiența să izbucnească în râs, întrebănd, glumind, despre prezența a numeroase ”pisi” în cadrul Baroului Cluj. Întrebarea mea, adresată invitaților s-a referit- ținând cont de faptul că uneori, mass media exercită uneori presiuni uriașe în opinia publică și indirect asupra judecătorilor, avocaților și părților implicate în proces- la modul în care se dă o soluție, într-o cauză mediatizată și modul în care se realizează apărarea într-o astfel de cauză. Puteți afla care a fost răspunsul, vizionând videoclipul, la minutul 1:59,38.
Dacă aveți puțin timp ori vreți să vă introduceți, fie și pentru căteva momente, în atmosfera de la Berăria Culturală vă invit să urmăriți filmul cu înregistrarea de pe youtube.

Fotografiile postate sunt realizate de Dan Porcuțan, jurnalist la Cluj-Am. ro, ziar clujean în format electornic, care a realizat si filmarea întregii dezbateri.

Posted on 27 Martie 2014, in Despre Media and tagged , , . Bookmark the permalink. 4 comentarii.

  1. Arati mai bine in film decat in poza ! (Si in poza esti simpatica, dar mobila esti si mai draguta si mai simpatica. Habar nu am ce cautai in atmosfera aia acolo, zau, tu dai impresie de bibelou in filmul ala fata de anturajul ala din jur…adica nu referitor la interese, scolarizare, sau pozitie, ci asa referitor la maniere, tinuta, expresie, comportament…iar judecatoarea aia are mai mult atitudine de avocat decat de judecator, nu am vazut in viata mea vreun judecator atat de intens afectiv in expresia lui publica, de gen comisar asa cum mi s-a parut persoana careia ii adresai intrebarea, dar poate ca nu e judecator, ci doar profesor universitar, adica e doar cu teoria judecarii, nu cu practica ei…habar nu am ?)

    • Rudolph, la orice mă așteptam să comentezi, numai la aspectul meu, nu.🙂 Multumesc. Deci creez o bună impresie. Doamna judecător, este așa cum pretinde profesia dânsei. Manifestă decență, solemnitate și seriozitate pentru că, deși nu este la masa instanței este într-un spațiu public și, știi că am mai discutat cândva, în alt articol, despre spațiul public, despre manifestarea celor care coboară în el. Mie chiar mi-a plăcut dezbaterea și atitudinea invitaților.

    • adica si atunci cand ti-a raspuns asa taios ca ea, ca judecator nu baga in seama presa, zau, aia parea mai mult ca o lozinca tocmai fata de mass-media si fata de audienta si chiar si fata de sine insusi, si mi-a dat chiar impresia ca in realitate ar fi prima care ar ceda nervos sub vreo presiune, chiar daca nu neaparta in sensul presei, dar ar face criza de nabadai ff usor…si tocmai de aia ma mir, ca eu nu am vazut niciodata vreun judecator de genul asta, decat poate in show-urile alea TV cu Judge Judy, dar alea sunt pt entertainment, nu asa sunt judecatorii din real life ! Majoritatea celor pe care i-am intalnit eu sunt niste oameni ff tacuti, chiar retrasi, insa nu rupti e realitate si cand zic ceva chiar destul de nasol, o zic asa oarecum teatral dar ff masurat, cu o vice ff calma, si din varful buzelor mai mult,abia soptit, nu am vazut vreun judecator ridicand vocea vreodata, nici barbat, nici femeie ! Dar poate ca astia din curtile inferioare sunt asa mai zurlii, naiba stie, adica am auzit si eu ca exista judecatori de provincie care consuma alcool, de exemplu.

      • Rudolph, sunt obisnuita cu tonul acesta. Eu nu l-am perceput taios, ci mai degraba tonul unei persoane care afirma cu hotarare ceva in care crede. Eu stiu ca tu esti mai sensibil la nuante. Sa iti mai spun ceva. Am lucrat cativa ani intr-o instanta, deci inteleg perfect tonul, atmosfera, atitudinea. Poate ca raspunsul a fost scurt insa a fost diplomatic, pentru ca doamna judecator si-a exprimat opinia in legatura cu reactia proprie, in raport cu presiunile media. Eu stiu la fel de bine ca, la Cluj, mass media are o atitudine, incomparabil mai eleganta, fata de cea din capitala si nici nu o sa vezi aici circ mediatic la televizor pe tema unui proces.

Lasă un răspuns

