Banii


În încăperea modestă, ce găzduiește cu generozitate cele trei birouri și un dulap cu rafturi, lumina de afară intră prin geamurile înalte, șuvoaie sidefii, răsfirate peste tot. Patru tineri intreprinzători, toti in jur de 35 de ani, fiecare cu afacerea lui, împart același spațiu, într-o casă veche cu curte comună, de pe strada Napoca și costurile de întreținere. Toți sunt la început, cu modeste reușite în domeniu dar dornici de a face ceva. Lucia și soțul ei, Gheorghe, au o mică afacere cu mobilier personalizat. Recent căsătoriți, amândoi la a doua experiență, vor să treacă de la condiția de producător de mobilă în garaj, la cea de producător adevărat. Lucia e de un dinamism excesiv. Vorbăreață, convingătoare s-a format pentru comunicare, într-o agenție de asigurări. De multe ori nu are bani însă nici măcar de biletul de autobuz și vine din Gheorgheni până în centru pe jos, încălțată însă cu pantofi cu tocuri înalte. Trebuie să creeze aparența unei persoane sigure pe ea, cu o ținută ireproșabilă, cu o anume situație. ” Știi, in domeniul vânzărilor, totul depinde de impresia pe care o creezi. Clientul te scanează din clipa în care ai intrat pe ușă. Primele 13 secunde sunt decisive pentru decizia pe care el o va lua, de a colabora cu tine ori nu. Există un cod comportamental, nonverbal.”
Matei e designer la o tipografie și designer privat pentru clienții pe care îi poate lua singur, de multe ori dintre cei ai firmei la care e angajat. Adeptul lucrurilor făcute cu pași mici și siguri, nu se prea implică în ceva ce nu poate anticipa.
Dana are o mică agenție de publicitate și încearcă să intre pe piață pregătind un catalog pe domeniul auto. Între toți cei patru e o relație ciudată. Fiecare trebuie să urce, fiecare are nevoie de informațiile celuilalt și chiar sunt intr-o anume competiție.
– Dana, vino să îți prezint pe cineva.
Lucia avea un musafir dar Dana, ocupată cu un agent nu îl dăduse atenție.
– Florin Zărnescu, se prezentă el întinzând mâna.
Dana întinse și ea mâna, prezentându-se și îl fixă cu privirea. Un bărbat trecut de cincizeci de ani, purtând pe obraz povara unei suferințe. Părul cărunt, uleios, hainele șifonate și mâna lui uscată, cu unghiile tivite ușor cu negru, sprijită pe baston îi da senzația unui bărbat singur și bolnav. Întoarse privirea spre Lucia, așteptând să îi spună ceva despre bărbat.
– O să îl las pe domnul Florin să îți povestească singur. Are o poveste interesantă și cine știe, nu ar fi exclus sa îl poți ajuta cumva.

Danei îi plăcuse jurnalismul. Era viața ei. Trăise din plin anii lucrați în redacție, cu o tensiune maximă. Avea impresia că trăise pentru câteva vieți, într-atât de condensate i s-au părut evenimentele și tot ce acumulase. Meseria i-a fost marea pasiune. Dar până și marile iubiri au perioada lor de glorie, după care se îndreaptă spre asfințit ori poate doar spre linia orizontului. Ziarul la care lucra intrase în faliment, în momentul în care lumea era răvășită de atentatele din 11 septembrie, din Statele Unite. Apoi a urmat divorțul, mutarea în alt oraș, o viață nouă, luată de la zero, o lume nouă, dură, fără nici o persoană cunoscută în jur, în care cuvântul fiecărei zile se numea ”supraviețuire”. Făcuse, în timpul cât lucrase la ziar, câteva contracte de publicitate, pe oferte de materiale promotionale personalizate: agende, pixuri, calendare, scrumiere. A zis că e o bună idee să încerce acum. O va ajuta să treacă peste impactul atâtor schimbări. Chiar s-a dovedit inspirată ideea. Și-a găsit repede clienți, a făcut contracte, a inscriptionat materialele le-a dus clienților și sărbătorile au gasit-o optmistă, cu ceva bănuți în buzunar. Dar asta a fost pentru cadourile firmelor la sfârșit de an. Și acum? La început a avut senzația că are o agenție de publicitate dar acum, nu mai avea contracte. Doar nu era sa aștepte iar zece luni ca să caute iar clienți pentru acele materiale! Dar ce face oare o agenție de publicitate, în celelalte luni ale anului? Chiar așa! Ce face în general? Avu pe moment revelația unei mari tragedii. In ce se băgase? Își înființase o agenție de publicitate fără a ști măcar ce e asta? Pe cine să întrebe? Căută prin librării cărți de specialiate și chiar găsi una interesantă despre publicitate și marketing de gherilă. O citi de câteva ori. Ideile i se pareau absolut geniale. Cum să obții profituri maxime cu investiții foarte mici sau cum să relansezi o afacere ce se îndreaptă spre faliment, cu o strategie publicitară. Află că punctul de plecare în publicitatea de gherilă nu este grafica, titlul sau efectele speciale ci forța unei idei. A face publicitate nu înseamna a vinde un produs publicitar ci a stabili nevoia de promovare a firmei, a serviciilor ei ori produselor și a creea pe baza unor idei noi, campanii complexe, asociate. Filtră tot ce știa ea despre publicitate prin noile informații abia obținute. Și-ar fi notat cu atenție dar fiecare frază din carte îi părea interesantă. Începu să își facă prieteni pe internet persoane care lucrau în acest domeniu și află o mulțime de lucruri și idei noi. Apoi își cumpără cărți despre vânzări, pe care le citi cu aceeași ardoare, descoperind tehnicile și strategiile de vânzări. Înțelese că publicitatea e o industrie și nu una oarecare ci una în care se lucrează foarte inteligent, cu idei inovative și produse noi. În fiecare zi apărea ceva nou. Ca să intri pe aceasta piață era nevoie de investiții ori ea, nu avea bani de investit. Așa că îi veni ideea unei asocieri. Căută și chiar găsi repede un tip ce se afla într-o situație asemănătoare. Matei nu dorea, neapărat, să devină un om de afaceri. Lui îi era confortabil că avea jobul său, bine plătit și se mulțumea dacă mai ciupea câte ceva, suplimentar.

– Doamna Dana, știu că vă uitați la mine cu neâncredere. Omul pe care îl vedeți acum e atât de diferit de cel care eram acum cinci ani. Acum cinci ani, eram un milionar. Nu zâmbiți. Am fost milionar, de adevăratelea. Am câștigat la loterie foarte mulți bani. Am cunoscut fericirea de a fi foarte bogat, dincolo de ceea ce aș fi putut visa eu vreodată. Din angajatul unei fabrici de mobilă, am devenit cel mai invidiat om din țară. Căpătasem niște puteri nemaipomenite. Banii îți iau mințile. Cum s-a aflat că am câștigat la Loto, am început să fiu urmărit de diferite persoane care îmi cereau bani. Telefonul suna mereu cu tot felul de cereri, rugăminți și propuneri. Doar eram cel mai bogat. Mă așteptau la ușă măicuțe, oameni necăjiți, profitori, oameni care imi propuneau diferite afaceri. Din omul simplu care eram până atunci, m-am trezit peste noapte, un om cu geutate, cuvântul meu cântarea greu. Mulți doreau să îmi fie prieteni. Și multe femei frumoase îmi ieșeau în cale. Încet, încet nopțile mi s-au transfomat în zile. Mereu însoțit umblam prin restaurante și discoteci. Eu plăteam totul cu generozitate. Doar aveam bani! Apoi, am plecat din țară, cu prieteni. Am făcut câteva croaziere. În trei ani, am terminat totul. Toți banii. Trebui depus un efort să cheltui banii aceștia. M-am trezit singur, fără prieteni, fără bani. Dintr-o dată, am coborât din slăvi pe pământ, fără parașută și am redevenit cel ce fusesem înainte. Am avut o șansă care am lăsat-o să mi se scurgă printre degete, ca nisipul.
– Păcat! Ați avut o mulțime de bani și nu ați știut ce să faceți cu ei.
– Se spune că primim doar cât putem stăpâni.
– E posibil. Și ce pot face eu acum, pentru dumneavoastră?
– După ce am rămas fără bani, mi-a fost greu să mă obișnuiesc și am început să gândesc, să văd ce e de făcut. Mi-am amintit de cei care îmi propuneau diferite afaceri în care să investesc și eu îi refuzam. Uneori mergeam la întâlnirile cu ei din poliețe. Acum am o mulțime de idei de afaceri dar nu mai am bani de investit. Aș intra cu cineva într-o afacere. Asta vreau să vă rog. Poate că întâlniți pe cineva care sa se implice, care vrea un partener ori o ideee de afacere.
– Eu personal, nu am bani. Dar o să mă gândesc între timp. Dacă dintre cunoscuții mei sunt interesați, vă pun în legatură.
Bărbatul mai stătu puțin să-și termine cafeaua. Gestul cu care ducea ceașca la gură voia să pară rafinat însă înfățișarea lui creea o imagine total opusă. Se ridică și plecă în cele din urmă. Dana îl văzu cum se îndepărtează traversând curtea șchiopătând, sprijinit în baston și un moment îi fu milă. Cât să fii de iresponsabil, să te distrugi pentru bani?
– Ce spui? E un cunoscut al soțului meu. Și e inginer.
– Ce să spun? Trist. Ce energie uriașă pot avea banii? Cumpără și vând o lume întreagă. Doar sufletul omului nu-l pot cumpăra, pentru că nu poate fi atins.

Posted on 3 Ianuarie 2014, in Povestiri din Cartier and tagged , , , . Bookmark the permalink. 25 comentarii.

  1. romanianstampnews

    Aşa e viaţa, dă lecţii.

    • Unii învață din greșelile altora, alții nici din cele proprii. Eu ma gândesc ce presiune uriașă e pe persoana care, câștigă pe neașteptate o sumă mare de bani, bani pentru care nu a muncit. Si mai cred ca, banii castigati la loterie sunt bani triști, încărcați de durere. Ei inchid acolo durerile și sperantele multor nefericiți. Cum pot ei sa aducă bucurie în viața cuiva?

  2. Obsrvații psihologice de mare finite. Narațiune concentrată care, de la început, îi sugerează cititorului că autoarea are ceva important de spus, nu scrie doar ca să-și exprime o anume stare sufletească. Cu mulțumiri.

  3. Eu mulțumesc, Daniel.De fapt, ideea inițiala era să scriu ceva despre fascinanta energie a banilor. De ce uneori avem și alteori nu. Despre ce pot ei declanșa ori antrena în lumea materială. Cât de mult ne afecteaza abundența ori lipsa lor psihic și emotional.

  4. Frumoasa si pilduitoare poveste de viata. Mirajul banilor, iluzia puterii, „betia” pe care acestia o dau celui ce se lasa stapanit de bani, sunt adevaruri cu care oamenii s-au confruntat dintotdeauna. Ferice de cei care, chiar daca au ajuns sa faca si sa aiba multi bani, si-au pastrat echilibrul mintii si au ramas aceiasi oameni ca si inainte, stapanind ei banii si nu lasandu-se stapaniti de bani, cum patesc multi. Expresia populara ca banii sunt „ochiul dracului”… are mult adevar in ea.

    • Fiecare invatam si intelegem prin prisma experientelor proprii. Dar banii reprezinta ceva foarte interesant, dincolo de ceea ce intelegem noi prin bani. M-am gandit la expresia aceea pe care o invoci, ca „banii sunt ochiul dracului”. De fapt, daca in prezenta banilor renuntam la ratiune ajungem sa fim stapaniti doar energiile lor malefice. Banii, poarta in ei, amprenta modului in care au fost obtinuti.

  5. Am ajuns aici de pe blogul „Trufe si aguride” si am gasit ceva interesant. Felicitari!

  6. Impresionanta povestirea ta,Gabriela !Nu m-am gandit niciodata la aura banilor,daca unii,castigati usor, au un halou malefic,dureros si trist. Dar ai dreptate, cred ca daca ii castigi muncind,te poti bucura de ei !

    • Noi nu stim dar intuim ca au o energie extraordinara, nu pentru ceeea ce sunt ei, pentru materialul din care sunt confectionati, nici pentru valoarea lor efectiva. Forta lor consta in aceea ca, pot face schimbari uriase, pot salva ori distruge vieti, Fiinta umana este slaba si ea se ajuta de diferite lucruri in viata materiala. Daca omul are o masina puternica, se va identifica prin forta motorului sau. Daca omul este slab, isi va cumpara arme care ii vor da impresia ca este deosebit de puternic. Daca se simte sarac, umilit, flamand, la marginea societatii, in momentul in care va avea bani, ca putea cumpara toate acestea. Banii obtinuti insa fara eforturi proprii nu pot fi administrati cu raspundere, deci din forta care ar trebui sa ajute omul sa se ridice il va ajuta sa faca lucruri care il vor cobori. De aceea, banii trebuie munciti, pentru ca ii obtii pe masura ce stii sa ii apreciezi si sa ii administrezi tu pe ei, nu ei pe tine.
      Despre banii castigati la loterie, continui sa cred ca sunt bani cu o puternica incarcatura negativa. In primul rand pentru ca sunt foarte doriti. E ca si atunci cand ai un diamant unic si milioane de oameni il doresc, in viseaza si chiar vor sa ti-l fure. Un alt motiv sa aiba energie negativa este ca, foarte multi sufera si isi dau poate ultimii banuti in speranta ca vor castiga potul cel mare.
      Am vazut zilele trecute o stire la televizor. Ultimii castigatori ai premiului cel mare la Loto , au devenit aproape la el de saraci precum erau inainta de castig. Asta spune ceva.

      • Eu cred ca si din cauza ca oamenii relativ moderni au sentimente atat de puternice fata de bani ei evita sa isi educe financiar copiii in moduri relativ simple si adecvate pt intelegerea lor intr-un mod oarecum asemanator cum li se pare dificil sa discute educativ cu ei despre sex, ba in ultima generatie chiar mai dificil despre bani decat despre sex, si am impresia ca nici scoala nu se implica prea mult in aceasta privinta, lasand mai mult bancile si „experienta vietii” sa se ocupe de educarea tineretului, din care desigur unii or avea talent sau interes deosebit, altii or fi mai timizi, si majoritatea mediocri ignoranti, pt ca de fapt in mod realist nici nu exista asa de multi oameni cu ff multi bani care sa-i fi avut de generatii, si maj au asa ori cam cat le trebuie sa-si asigure intretinerea zilnica a lor plus poate si a vreo maxim 2 copii (relativ la costul vietii din locul respectiv) sau sunt chiar saraci si abia o duc cu intretinerea lor proprie de la un salariu la altul. Pe mine m-a frapat cand am citit un interviu cu csstigatorii premiului Nobel pt economie din 2011, in care unul a zis ceva de gen ca nici acum economistii nu au cazut de acord intre ei daca banii folosesc la ceva si la ce anume asa mai precis, si ma gandeam si ca in zilele noastre lumea nici macar nu mai are ssa pungute zornaitoare cu monezi in traiste, ca asa macar poti sa vezi si sa pipai ceva, si astfel poate sa ai o sansa sa mai retii vreo amintire si sa intelegi despre ei, (mai ales daca esti asa mai mediocru si concret la minte asa ca mine), insa altfel banii au devenit ceva ff ultra abstract, si cer multa putere de imaginatie pt a putea fi vizualizati sau a li se gasi vreo alta caracteristica utila decat aia simpla de a-i tranzacta pe bunuri si servicii

      • Pentru manuitorii de bani, pentru bancheri si finantisti, banii sunt un instrument. Ei au inteles asta. si foosesc ratiunea si nu emotiile in administrarea lor. Ei nu se lasa vrajiti de mirajul banilor iar cand o fac, e dramatic. Daca pierzi ratiunea in legatura cu banii, ( la noi e o vorba, ca „i-a luat Dumnezeu mintile”), daca te lasi condus de instinctul de posesie e tragic. Esti pierdut. E ca si cum, un vaslas, este pus bursc la carma, la comenzile unui mare cuirasat. Asa as compara eu, ideea de a primi bani multi, pe neasteptate.

  7. Totuși, sunt oameni (și nu sunt puțini) despre care se spune că și-ar vinde și sufletul pentru bani. Cred că banii au fost cea mai malefică invenție a omului.
    Ce noroc că nu ne putem plânge de prea mulți bani !😀

    • Da. Numai ca e imposibil. Sufletul e imaterial si nu poate fi tranzactionat. Isi pot vinde actiunile lor, isi pot vinde tot ce detin in lumea materiala. Isi pot vinde intreaga lor fiinta, punandu-se in slujba unor cauze malefice. Dar sufletul nu au cum. El e o farama de scanteiere divina. Oamenilor de plac cuvintele ca au si ele forta si magie. Uneori insa, sunt vorbe fara acoperire. Cred ca banii sunt cel mai puternic element al lumii materiale pentru ca ei au o forta inimaginabila.
      Dmnezeu a spus:”Fie!” si s-a facut pamantul. Apoi a facut omul care a invatat un alt verb. „a avea”. Intre a fi si a avea e un univers intreg. Banii tranfosrma a fi in a avea. Ii ofera omului ceea ce vede si ceea ce este. Unul dintre puternicele instincte ale omului este cel de a detine, de a acapara. E o dorinta niciodata si insuficient satisfacuta.

  8. Nu ma gandisem pana acum la energia generata de bani, in functie de modul de a-i obtine. Interesante consideratii atingi prin aceasta scriere!

    • Acuarele, cred ca banii sunt unul dintre cele mai puternice elemente si simboluri ale lumii materiale. Posibilitatea, potntialul de a cumpara reprezinta modul in care iti poti indeplini ncesitatile si realiza visele. Sunt un instrument care fac imaginaia sa devina realitate. O parte din ea.

  9. Da,tristă povestea,de fapt cu toții știm puterea banului de a aluneca.

  10. Nu m-am gandit pana acum la imposibilitatea vanzarii sufletului…

    • „A-ti vinde sufletul” e doar o metafora. Sufletul este ceva ce nu putem noi atinge. Nu il putem masura ori cantari, nu e transmisibil. E ceva unic, ce vine de la Dumnezeu.

  1. Pingback: Jurnal de femeie simplă 17- Ale Evei fiice… | Iubesc Viaţa

  2. Pingback: Inainte de a intocmi… « Daurel's Blog

  3. Pingback: JURNAL DE FEMEIE 29. Un an nou, o carte-surpriză, un citat potrivit | Zinnaida

  4. Pingback: JURNAL (29) Un an nou, o carte-surpriză… | Zinnaida

Lasă un răspuns

