Sa lucre rumanii…


Azi, Radu sta linistit in atelierul sau, la parterul blocului, si repara ceva intr-un televizor. E timpul lui liber. Cand nu e la serviciu, se ocupa de eletronice, o pasiune din copilarie. O pasiune care a completat mereu veniturile familiei. O ciocanitura in usa si isi face aparitia, un var mai indepartat. Calin, e un tigan imbatranit inainte de vreme. Neingrijit, cu haine murdare, cu parul valvoi, cu maine neingrijite aduce cu el de afara un aer statut de mucegai. Are copii, o nevasta alcoolica si o gramada de necazuri care se cuibaresc in casuta lor amarata de la marginea unui cartier. Dupa ce ii povesteste lui Radu ultimele noutati din aria problemelor pe care le are, ii cere sa il imprumute cu 500 de euro. “Stiu ca tu ai. Da-mi si mie sa ma pot pune pe picioare”. Radu il priveste cu jena. Are banii acestia dar daca ii va da sigur nu ii va mai primi inapoi niciodata. Varul sau nu a fost omul care sa isi plateasca datoriile. Il intreaba pe Calin care era in asteptarea unui raspuns.”Nu am bani acum, stii cum e cu criza. Dar tu de ce nu muncesti, ca ai avea bani macar pentru strictul necesar”? La fel de inedit, Calin ii raspunde:”Eu, sa lucru? Da las’ sa lucre rumanii, ca-i tara lor”.

Posted on 3 Mai 2010, in Povestiri din Cartier and tagged , , , . Bookmark the permalink. 7 comentarii.

  1. Carmen Negoita

    Ei lucreaza la puradei ca altceva nu stiu. Pana la urma, tot noi le hranim odraslele cu banii din ajutorul social, de la cersit… pentru ca in afara sa ajungem sa fim judecati dupa ei.

  2. unii…dar si rumani sunt destui care nu lucreaza, care taiesc din ajutoare sociale sau ajutoare de somaj…:) hai sa fim obiectivi…noi suntem judecati dupa cum suntem. Si eu am fost plecata din tara si nu am fost tratata niciodata urat. Esti tratat dupa cum te comporti.

  3. E de vina si sistemul, cu atatia asistati si ajutati… Se creeaza obisnuinte, ajung la concluzia ca nu trebuie sa munceasca si ca li se cuvine sa primeasca de undeva.

  4. am avut ocazia sa merg in case tiganesti, in sate tiganesti si am invatat cate ceva despre ei. Functioneaza ca niste comunitati inchise, conservatoare, in traditiile lor, de la care nu prea se abat. Pe de cealalta parte, noi, majoritarii, avem partea noastra de vina. Desi eu sunt o persoana deschisa si fara prejudecati legate de etnie sau rasa, am realizat la un moment dat ca noi ii discriminam pe ei. Imi amintesc sloganul campaniei initiate pentru sustinerea comunitatii rome:” discriminarea se inavata in familie”. E foarte adevarat.

  5. @Gabriela:nu faci decat sa repeti ca papagalul placa despre discriminarea tiganilor!Astia ca tine le-a dat nas si din cauza asta suntem vazuti ca o natie de hoti,criminali,violatori si cersetori.Daca ar fi dupa mine,le-as da foc la toti tiganii,asta merita!In vecii vecilor n-o sa le scoti din cap putoarea,lenea,jegul,respectul fata de legi,respectul fata de alti cetateni „majoritari”,hotia,violenta si cate si mai cate atribute care le fac cinste etniei!Daca tii atat de mult la ei,de ce nu te muti pentru un an in Zetarilor,Ferentari,sector 5 Bucuresti?Iti asigur eu o garsoniera cu tot ceea ce este nevoie pentru trai si pe deasupra ma oblig sa-ti platesc drumul si cheltuielile cu mutatul.Dupa un an,vreau sa-ti aud parerea!Departe gandul de a te jigni,dar din cauza unora ca tine in 50 de ani vom scrie si vom vorbi tiganeste!Si intr-adevar de lucrat,sa lucre rumanul prost,ca doar ii tara lui!

  6. gresit…ai dreptul la propria opinie. Vezi, asa ne trateaza si pe noi, italienii. E corect? Toti romanii din Italia sunt tigani? Eu nu vad cu obloane. Incerc sa am o vedere de ansamblu asupra fiecarei situatii. Vino la Cluj. Te duc eu in sate sau cartiere tiganesti. Vezi daca ai vreo problema? Sunt saraci, traiesc in niste conditii mai mult decat mizere, dar sunt oameni cu suflet cald.
    Stiu, am auzit ca la Bucuresti exista zone ca si cele de care vorbesti, dar acolo sunt de vina autoritatile. De fapt, principala vina o are statul in toata povestea. Stii ce e ingrijorator? Ca statul, nu face nimic pentru nimeni, decat sa colecteze taxe. Problemele pe care le prezinti tu, sunt de alta natura. Fii sigur ca au o rezolvare, onorabila si corecta. Daca e vorba de organizare criminala sunt politisti care trebuie sa actioneze. Daca e vorba de probleme sociale exista alte autoritati. Copiii pe care ii pun la cersit, ar trebui luati si internati in centre de plasament, fara a-i mai resitui parintilor decat daca pot dovedi ca ii pot intretine.
    Ce Dumnezeu, vad ca esti o persoana educata. Nu inteleg cum poti gandi asa! Povestirea se refera la doi veri. Unul, un om muncitor si unul lenes. Dar amandoi sunt tigani.

  7. daca e sa continuam in aceeasi ordine de idei, ca deja m-am aprins.Diferentele le facem si noi ardelenii fata de restul tarii. Nu ne plac bucurestenii, in special, „miticii”, asa sunt numiti la noi. Motivul, este unul cat se poate de indreptatit. Profita de faptul ca noi suntem oameni deschisi, si onesti si de cate ori au ocazia ne trag tepe. Cunosc o gramada de exmple. Ti se pare corect sa spunem si noi despre bucuresteni, despre olteni sau moldoveni cum ai spus tu despre tigani? De ce generalizezi? De ce bagi pe toata lumea in aceeasi oala. Am prieteni bucuresteni care sunt foarte corecti si parolisti. Dar am intalnit si alte categorii de oameni, si nu erau tigani.
    Si ca sa inchei, prietenul meu e tigan, desi putina lume stie asta. E un om cu educatie, lucreaza in aceeasi institutie de peste 30 de ani, a avut si afaceri. Si-a creat o situatie buna, in timp. E respectat la serviciu si in societate pentru felul sau de-a fi.E un om atat de onest ca mie, ca roman, mi-e rusine uneori ca nu ma pot ridica la nivelul lui. Putea sa fie la fel de bine, ungur, neamt, englez, african. El e tigan si sunt foarte mandra de el.

Lasă un răspuns

